روز هفتم فروردین هر سال (27 مارس) , به عنوان روز تئاتر در تقویم بین المللی , انتخاب شده است و در این روز , بیانیه ای قرائت می گردد.

پیام روز جهانی تئاتر در سال 2015 , را کریستوف ورلیکوفسکی , کارگردان هنری و خلاق لهستانی نوشته بود.

او که در رشته های تاریخ و فلسفه و زبانهای رمانتیک در ورشو تحصیل کرده است, در حال حاضر در تئاتر نو ورشو مشغول بکار است.

ورلیکوفسکی در پیام امسال بیشتر به استادان تئاتر اشاره نموده و نوشته : "" استادان واقعی تئاتر به آسانی , دور از صحنه ( استیج) یافت میشوند.

بطور کلی آنها علاقه ای ندارند که تئاتر را مانند یک ماشین ببینند که عادت ها و حرکت ها را تکرار میکند و باعث تولید مجدد کلیشه ها می شود.

آنها در جستجوی دگرگونی هستند. جریان زندگی که تمایل دارد تا شیوه های مرسوم و سالن های تئاتر را دور بزند و جمعیتی از مردمی مشتاق که بدنبال کپی برداری از برخی مضامین هستند.""

او می گوید : من قویا احساس می کنم که برای شرح تئاتر , بایستی از کلماتی استفاده شود که خودش نوعی از تئاتر باشد, نوعی که با درستی و حقیقت گره خورده است و پایان خودش را در پی شرحی می یابد که من آن را برای همه فعالانش آرزو می کنم. آنهایی که روی صحنه می روند و با مخاطب ارتباط برقرار می کنند و من این را از صمیم قلب آرزو مینمایم.


مطلب بالا را که مطالعه می کردم یاد سالهای فعال تئاتر اوز افتادم , همان سالها که گروه هنری صحنه نیز شکل گرفت و همگام با گروه های فعال تئاتری در اوز نمایشهای متنوع و در خور اعتباری را به روی صحنه بردند و البته همیشه با سیلی صورت خود را سرخ نگاه می داشتند.

قصه های در گوشی , رقص کاغذ پاره ها , بی شیر و شکر , برگشتی در کار نیست , به خاطر ساندویچها و قهوه قجری ,از تئاترهای اجرا شده قوی و در خور اعتبار بودند. بازار نقد و بررسی هم داغ داغ بود و حتی گاهی به بحث و موشکافی عمیق هم میرسید.

و پس از آن دوره افول و خواب طولانی تئاتر در اوز ........

امسال اما ریاست اداره ارشاد اوز با رویکردی متفاوت و همسو با هدف مقامات استانی ,روز جهانی تئاتر را گرامی داشت و چون هفتم فروردین مصادف با جشن روز اوز و درگیر بودن اهالی بخش در این همایش بود , با تاخیری ماهانه این مهم به اجرا در آمد.

دعوت از گروه های فعال تئاتری در شهر و پیشکسوتان این عرصه همراه با اهدای تندیسی زیبا , و صحبتهای رییس اداره ارشاد اوز , هم چنین حمایت های عملی ایشان , احترام به تئاتر و خاک صحنه خورده ها به شمار می رفت , و نوید بخش روز های درخشانی برای تئاتر اوز خواهد بود.

گرچه جای صحبت بازیگران و کارگردانان با تجربه و اهالی تئاتر , در خصوص مسایل و مشکلات تئاتر اوز خالی بود و در برنامه گنجانیده نشده بود , اما قرائت زیبای متنی در مدح و ستایش تئاتر , توسط مجری برنامه , حس خوبی به حاضرین داده بود.

به هر روی برگزاری چنین گرامیداشتی , و اینکه تئاتر هم در بین هیاهوی این همه برنامه های ریز و درشت در شهر , دیده شد را به فال نیک خواهیم گرفت و امیدواریم در سالهای آتی , شاهد رشد و شکوفایی تئاتر اوز در سطح منطقه , استانی و کشوری باشیم .


منبع قسمت اول : www.sharghdaily.ir